Ikea under angrep for å droppe lesbisk par

Den svenske møbelgiganten Ikea pådratt seg vrede etter å ha stoppet en reportasje om et lesbisk par i kundekatalogen deres, Ikea Live. Ikea underlegger seg russisk anti homolov ved å trekke tilbake en russisk kundekatalog. Katalogen inneholder intervjuer med et lesbisk par som innreder hjemmet sitt med Ikeamøbler.

I siste nummer av kundekatalogen kunne europeiske lesere følge det britiske paret Clara og Kirsty som bor med barnet sitt i London, og har innredet hjemmet sitt med Ikeamøbler. Katalogen når ut til 25 markeder i hele verden.

Men reportasjen når ikke den russiske befolkningen, med henvisning til Russlands nye lov om «homoseksuell propaganda» som landet under internasjonale protester innførte i 2013.

  • Det kom en ny lov mot homoseksuell propaganda i juni 2013, og det er grunnen til at Russland har en annen artikkel, sier Ylva Magnusson, presseansvarlig hos Ikea Sverige.
  • Vår virksomheten er jo orientert mot innredning av hjemmet, og vi skal være nøytrale. Men vi tror at ved å være aktive i Russland så kan vi på sikt skape en positiv innvirkning på samfunnet. Det kan vi gjøre ved å være inkluderende og speile de lokale markedene, både i småbyer og i storbyer, forklarer hun videre og legger til at det er viktig for Ikea å være nøytrale i alle spørsmål om politikk og religion.

Ikea har tidligere vært ute for lignende tilpassing av markedskommunikasjon på grunn av politiske og kulturelle forhold, blant annet da de retusjerte bort kvinner i sine saudiarabiske kataloger. Et trekk spm Ikea fikk massiv kritikk for.

Ifølge Ylva Magnusson var det beklagelig, og hun sier at kvinnene var med i neste utgave av katalogen.

Mer: Ikea under angrep for å droppe lesbisk par

Ikea har opplevd et massivt bakslag etter å ha fjernet et lesbisk par fra sin nyeste reklame i Russland. Dette har skapt stor kontrovers på verdensbasis, med mange som uttrykker sin skuffelse på sosiale medier.

Kritikere anklager Ikea for ikke å støtte inklusivitet og likeverd. Mange menneskerettighetsorganisasjoner har også uttalt seg sterkt mot Ikeas valg.

Ikea hevder derimot at avgjørelsen ble tatt for å følge Russlands strenge lover mot «homofil propaganda». Dette har imidlertid ikke dempet kritikken.

Dette skjer i en tid hvor flere store selskaper har begynt å inkludere mer mangfold i reklamen sin. Det gjenstår å se om Ikea vil endre sin strategi etter denne hendelsen.